Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego?
Zaburzenie przetwarzania słuchowego (Auditory Processing Disorder – APD) inaczej nazywane Centralnym Zaburzeniem Przetwarzania Słuchowego (Central Auditory Processing Disorder – CAPD) to zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Ośrodkowego Układu Nerwowego, przy zachowaniu prawidłowej budowy i pracy jego części obwodowej.
Dziecko z zaburzonym przetwarzaniem słuchowym ma trudności z prawidłowym funkcjonowaniem wyższych funkcji słuchowych – ucho słyszy i przekazuje informacje do mózgu, ale ten ma kłopot, żeby je odpowiednio przetworzyć i zinterpretować. Przekłada się to na szereg trudności z jakimi dziecko może się zmagać.
Do głównych objawów zaliczamy:
- Ograniczone rozumienie mowy, często nieprawidłowe rozumienie pytań i poleceń, szczególnie, gdy są długie i złożone
- Trudności z lokalizacją dźwięku i zwracanie uwagi na nieistotne bodźce słuchowe
- Nadwrażliwość na hałas
- Zaburzona intonacja (mowa monotonna, cicha lub zbyt głośna i szybka)
- Częste bóle głowy i zmęczenie po przebywaniu w niekorzystnym akustycznie (dla dziecka) środowisku
- Zaburzona koncentracja
- Osłabiona pamięć słuchowa tzn. trudności z zapamiętaniem i powtórzeniem usłyszanej informacji, uczeniem się na pamięć i zapamiętywaniem sekwencji dźwięków, np. nazw dni tygodnia, miesięcy, tabliczki mnożenia
- Trudności w nauce czytania i pisania w tym w nauce języków obcych
- Trudności w różnicowaniu dźwięków mowy o podobnym brzmieniu (d:t, g:k, z:s, ż:sz, w;f, dz:c co skutkuje błędami ortograficznymi typu słuchowego
Zaburzenia przetwarzania słuchowego stanowią istotny problem zdrowotny, który może znacząco wpłynąć na rozwój i dobrostan dzieci. Jak można zauważyć, objawy związane z zaburzeniami przetwarzania słuchowego mają wpływ nie tylko na działanie funkcji słuchowych, czy rozwoju mowy lecz także na pozostałe sfery rozwoju dziecka.
Dzieci dotknięte zaburzeniem przetwarzania słuchowego często doświadczają trudności w nauce szkolnej. Muszą bowiem funkcjonować i komunikować się w hałaśliwym otoczeniu, pełnym bodźców, co wpływa negatywnie na ich wyniki w nauce. Zaburzenie przetwarzania słuchowego rzutuje również na relacje społeczne i komunikację. Dzieci niewłaściwie odczytują intonację w mowie i mają trudności z modulacją głosu podczas wypowiedzi, przez co w kontaktach z rówieśnikami mogą stać się bardziej nieśmiałe bądź wycofane.
Jak pomóc dziecku z zaburzeniami przetwarzania słuchowego?
Jeśli diagnoza potwierdzi występowanie u dziecka APD, niezwykle istotne jest objęcie go szerokim wsparciem terapeutycznym opartym na:
- poprawie środowiska akustycznego w środowisku dziecka.
- aktywnym treningu słuchowym przeprowadzony pod opieką specjalisty, którego celem jest poprawa sprawności wyższych funkcji słuchowych.
- terapii pedagogicznej, logopedycznej i psychologicznej, która może pośrednio poprawić sprawność uczenia i komunikowania się dzieci z APD.
W naszej poradni oferujemy szeroką diagnostykę APD przeprowadzoną przez certyfikowanych diagnostów metodą Johansena bądź Neuroflow. Wyróżniamy się tym, że jako jedni z niewielu, oferujemy jedno kompleksowe badanie, które zawiera w sobie baterie testów z obu metod! Dlaczego to ważne? Ponieważ dzięki niemu możemy szybko i skutecznie dostosować odpowiednią terapię, wszystko podczas jednej wizyty.
Więcej o diagnozie i metodzie Neuroflow przeczytasz na naszym blogu.
Cennik: Trening Słuchowy Johansena (IAS)/Neuroflow TUTAJ
Grafika: pixabay