Czyli o mitach AAC słów kilka…
AAC (wspomagające i alternatywne sposoby komunikacji) dają szansę na rozwinięcie zdolności porozumiewania się. Niestety, ciągle istnieją błędne przekonania na temat alternatywnej komunikacji, co skutkuje tym, że rodzice nie zdają sobie sprawy z korzyści mogących płynąć z wykorzystania tej metody lub czasami są do niej negatywnie nastawieni.
Wokół komunikacji wspomagającej i alternatywnej krąży wiele mitów:
,,AAC zahamuje rozwój mowy”
,,Przez AAC dziecko może się rozleniwić i nie chcieć używać werbalnej komunikacji”,
,,AAC przeznaczone jest tylko dla osób niemówiących”,
,,Jeśli dziecko potrafi wskazać palcem czego chce, to AAC nie jest potrzebne”.
Nieprawdą jest, że komunikacja wspomagająca i alternatywna prowadzi do zahamowania lub opóźnienia rozwoju mowy. W wielu krajach przeprowadzono badania, które potwierdzają, że prawidłowo prowadzona terapia AAC w połączeniu z klasyczną terapią logopedyczną wspiera i przyśpiesza rozwój mowy dzieci. Dowiedziono, że 89% wokalizacji wzrasta po wdrożeniu AAC, przy czym nie stwierdzono spadku lub zahamowania rozwoju mowy po jego wdrożeniu.
Im szybciej wdrożymy wspomagające metody komunikacji, tym efektywniejsze będzie komunikowanie się.
Dzięki AAC rozwijamy mowę czynną oraz system komunikacyjny. ,,AAC może służyć jako pomoc w okresie przejściowym, zanim dana jednostka osiągnie niezależność i skuteczność w zakresie werbalnego porozumiewania się. Jednocześnie – jest doskonałym narzędziem uczenia języka w rękach logopedy i innych terapeutów. Nie jest bowiem prawdą, że AAC zaczyna się tam, gdzie kończy się tradycyjna logopedia. AAC może przenikać się z nauką mowy i języka, skutecznie wspierając ten proces.” (Alina Smyczek, 2018)
AAC to ogół metod, które są stosowane do wspomagania komunikacji, dla każdego dziecka lub osoby dorosłej mającej trudności w werbalnym porozumiewaniu się. Metody te mają na celu umożliwienie skutecznej komunikacji z drugą osobą, tworzenie relacji z innymi osobami, ułatwienie wyrażania potrzeb, uczuć, myśli i opinii. AAC otwiera drzwi do niezależności i poczucia wpływu na swoje życie.
Więcej o komunikacji wspomagającej i alternatywnej znajdziesz TUTAJ.
Autor: Dorota Drewnicka (neurologopeda) – umów wizytę
Źródło::
Kłoda-Leszczyńska M. ,, Czy AAC to „ostatnia deska ratunku”? O mitach i faktach związanych z wpływem komunikacji wspomagającej na rozwój mowy”, ,,Terapia specjalna dzieci i dorosłych” Nr 11, 2020.
Nosko-Goszczycka M. ,,AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów”, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2019, str. 19-30.
Smyczek A. ,, Diagnozowanie w stosowaniu komunikacji wspomagającej i alternatywnej”, ,,Forum Logopedy” Nr 11, 2018.
Foto: Pixabay