Czy Terapia Integracji Sensorycznej jest potrzebna Twojemu dziecku?
Potrzebę zdiagnozowania dziecka w kierunku procesów integracji sensorycznej może doradzić Państwu nauczyciel, psycholog szkolny czy opiekun w przedszkolu dziecka. Mogą Państwo tez sami uważnie obserwować zachowanie swojego syna lub córki i na podstawie tych obserwacji określić czy dziecko przejawia jakiekolwiek objawy zaburzonej integracji sensorycznej.
Poniżej podajemy kilkanaście charakterystycznych objawów zaburzeń integracji sensorycznej. Jeśli zaobserwują Państwo u swojego dziecka kilka lub większość z opisanych zachowań utrzymujących się prze dłuższy czas wtedy warto spotkać się z Terapeutą Integracji Sensorycznej.
Czy Twoje dziecko:
- Zbyt lekko lub zbyt mocno ściska przedmioty
- Słabo reaguje na ból
- Nie lubi przytulania, całowania
- Reaguje złością na mycie twarzy czy głowy
- Nie lubi czesania i obcinania włosów
- Bardzo denerwują go metki w ubraniach
- Ma kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową
- Często się potyka się, przewraca, jest niezgrabne ruchowo
- Preferuje zabawy w przepychanie, łapanie, często „rzuca się” na inne dzieci
- Nie lubi zabaw manualnych- ma kłopoty z wycinaniem, wyklejaniem, rysowaniem
- Nie lubi chodzić boso lub chodzi na palcach
- Ma trudności z koncentracją gdy w tle słychać dźwięki np. radio, rozmowy rodziców
- Preferuje tylko pewne typy jedzenia – poza ulubionymi smakami i zapachami odmawia jedzenia innych rzeczy
Metoda terapii integracji sensorycznej jest również wykorzystywana w pracy z dziećmi:
- autystycznymi
- z mózgowym porażeniem dziecięcym
- z ADHD czy ADD
- niedowidzącymi i niedosłyszącymi
- z trudnościami szkolnymi, jak np. dysleksja, dysgrafia, dysortografia, problemy z koncentracją uwagi
- które cierpią na schorzenia genetyczne, np. zespół Downa, Reta, Turnera i inne