U dzieci z zespołem Downa umiejętność porozumiewania się z otoczeniem powstaje na tle globalnie opóźnionego rozwoju psychofizycznego. Specjaliści twierdzą, że rozwój ten jest ,,spowolnioną wersją prawidłowego procesu rozwoju mowy, będąc jego kopią identyczną pod wszystkimi względami oprócz tempa nauki”. Rozwój psychomotoryczny dziecka dokonuje się na podstawie określonych reguł, a poszczególne etapy rozwojowe pojawiają się w konkretnych granicach czasowych. Każde dziecko ma jednak indywidualne tempo i rytm tych przemian, które wynikają z możliwości jego organizmu, jak i z sytuacji opiekuńczo- wychowawczej. Różnice w przebiegu rozwoju językowego uwidaczniają się już w pierwszych miesiącach życia.
Dzieci z zespołem Downa mają dużą możliwość wyrównania opóźnienia, ale wymaga to celowo organizowanej, systematycznej, długotrwałej i intensywnej terapii logopedycznej. Każda z funkcji rozwija się w takiej samej kolejności, jak u dzieci w normie rozwojowej, ale później. Poniżej przedstawiono tabelę ukazującą różnice w czasie występowania poszczególnych etapów rozwoju mowy u dzieci w normie rozwojowej oraz u dzieci z zespołem Downa.

Żródło: Minczakiewicz E.M., Gdy u dziecka rozpoznano zespół Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1994, s. 48
Terapia logopedyczna dzieci z zespołem Downa
Wczesna terapia logopedyczna daje szansę na wyrównanie i skorygowanie zaburzeń w rozwoju, na jak największą sprawność ruchową, szczególnie w zakresie motoryki małej, lepszą dojrzałość poznawczą i emocjonalną oraz sprawniejsze komunikowanie się.
Podstawowe strategie terapii dziecka z zespołem Downa powinny obejmować:
- masaż logopedyczny twarzy i jamy ustnej,
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia prawidłowego gryzienia, żucia i połykania,
- budowanie i wzmacnianie kontaktu wzrokowego, wykorzystywanie mimiki i gestów jako sposobów wspomagających komunikację,
- rozwijanie rozumienia poprzez zabawy dźwiękonaśladowcze,
- nadawanie sensu wokalizacjom,
- ćwiczenia z elementami metody werbotonalnej,
- zabawy paluszkowe,
- rozwijanie zabaw naprzemiennych, nauka czekania na swoją kolej,
- wprowadzanie gestów Makaton.
Więcej o terapii logopedycznej znajdziesz TUTAJ.
Autor: Dorota Drewnicka (neurologopeda) – umów wizytę
Bibliografia:
Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.
Kaczmarek B.B., Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa- teoria i praktyka, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014.
Minczakiewicz E.M., Gdy u dziecka rozpoznano zespół Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1994.
Foto: Pixabay