poniedziałek – czwartek w godz. 8.00 – 21.00, piątek w godz. 8.00 – 20.00, sobota w godz. 8.00 – 14.00
  • O nas
  • Galeria
  • Praca
  • Wspieramy
  • Polityka prywatności

Poradnia KONWALIOWAPoradnia KONWALIOWA

  • Oferta
    • Dorośli
      • Pomoc psychologiczna – psycholog i psychoterapeuta
        • Terapia małżeństw / par
        • Techniki relaksacyjne
        • Terapia EMDR
        • Depresja
      • Psychiatra
        • Kiedy wybrać się do psychiatry?
      • Neurologopeda
    • Dzieci i młodzież
      • Neurolog dziecięcy
      • Gastrolog dziecięcy / Gastroenterolog
      • EEG – Biofeedback
        • Filmy w terapii EEG Biofeedback
        • Jak to działa? Diagnostyka i treningi
        • Dla kogo terapia metodą Biofeedback?
        • Zaburzenie a fale mózgu
        • Przykładowe gry
        • Ciekawostki
      • Integracja sensoryczna
        • Integracja sensoryczna- co to jest?
        • Diagnoza Procesów Integracji Sensorycznej
        • Terapia Integracji Sensorycznej
        • Czy Terapia Integracji Sensorycznej jest potrzebna Twojemu dziecku?
        • Przed pierwsza wizytą
        • Galeria – sala
      • Terapia ręki
      • Logopeda / Neurologopeda
        • Kiedy do logopedy?
        • Jak wygląda diagnoza logopedyczna?
        • Logopedyczna terapia niepłynności mowy
      • Psycholog Psychoterapeuta
        • Diagnoza i opiniowanie
        • Diagnoza testem PEP-R
      • Trening Słuchowy Johansena (IAS)
      • Terapia NDT-Bobath
      • Rehablitacja / Fizjoterapia
      • TUS – Trening Umiejętności Społecznych
  • Cennik
    • Cennik: Dzieci i młodzież
    • Cennik: Dorośli
    • Cennik: Trening Słuchowy Johansena (IAS) / Neuroflow
  • Zespół
  • Bezpłatna Terapia i Rehabilitacja
  • Konwaliowy Blog
  • Umów wizytę OnLine
  • Kontakt
REJESTRACJA
+48 792 66 22 66
  • Home
  • Konwaliowy Blog
  • Aktualności
  • Samodzielny siad dziecka- fakty i mity
piątek, 02 września 2022 / Published in Aktualności

Samodzielny siad dziecka- fakty i mity

Umiejętność samodzielnego siadu niemowlaka to jeden z najczęstszych tematów w gabinecie fizjoterapeutycznym. Pojawia się wiele rozbieżnych informacji- w Internecie, od znajomych, rodziny, a jeszcze odmiennych u specjalisty.  Jak odsiać nieprawdziwe od tych właściwych? Oto kilka usłyszanych od rodziców założeń.

MIT 1: Dziecko półroczne powinno siedzieć, a jeżeli nie robi tego samodzielnie to powinno się je obkładać poduszkami, kocami itp. by utrzymało pozycję.

Mimo, że świadomość rodziców na temat konsekwencji związanych ze zbyt wczesnym sadzaniem dzieci jest duża, to i tak bardzo często w praktyce fizjoterapeutycznej spotykam się z powyższym stwierdzeniem. Sześciomiesięczne niemowlę nie musi samodzielnie przyjmować pozycji siedzącej. Średni czas osiągnięcia umiejętności samodzielnego siadu przez niemowlę to 8-9 miesiąc życia. Z reguły dziecko półroczne nie ma jeszcze wystarczającej stabilizacji mięśniowej, aby przeciwdziałać sile grawitacji. Oczywiście są dzieci, które w wieku 6 miesięcy perfekcyjnie opanują przechodzenie do pozycji siedzącej, ale jest to zdecydowana mniejszość maluchów.

FAKT:  Około 7 miesiąca życia niemowlę biernie posadzone powinno na chwilę samodzielnie się utrzymać. Jeżeli taka umiejętności nie pojawi się do 9 miesiąca jest to wskazanie do konsultacji ze specjalistą.

MIT 2: Próby podciągania się dziecka do siadu, gdy jest ono trzymane za rączki bądź samo podciąga się trzymając krawędzi np. gondoli, świadczą o gotowości dziecka do siadu.

Jest to naturalna, prawidłowa reakcja w trakcie rozwoju, o ile jest to jeden z elementów różnorodnych form ruchowych malucha. Tzn. oprócz podciągania do siadu bez problemu zmienia pozycje np.z brzuszka na plecy i na odwrót. Samoistne podciąganie daje możliwość aktywizowania mięśni zginaczy szyi i tułowia, co jest niezbędne do prawidłowej stabilizacji ciała. Tego rodzaju próby nie są jednak jednoznaczne z gotowością do samodzielnego siadu.

FAKT: Niemowlę swobodnie przechodzi do pozycji siedzącej z dwóch pozycji : czworaczej bądź pozycji bocznej(amfibii).

To prawda. Ważne jest, aby dziecko potrafiło samodzielnie przyjąć i zmieniać pozycję, w naturalny sposób, przechodząc przez kolejne etapy rozwoju. Dzieci sadzane biernie często nie potrafią przejść do innej pozycji, bo nie miały okazji się tego nauczyć.

MIT 3: W okresie rozpoczęcia rozszerzania diety (najczęściej przypada on w okolicach 6 miesiąca życia) dziecko musi siedzieć w foteliku do karmienia.

FAKT: Rzeczywiście- fotelik do karmienia zapewnia stabilną pozycję miednicy, a tym samym prawidłowe ustawienie głowy i szyi, zapobiegając tym samym zakrztuszeniu. Jednak gdy niemowlę nie siedzi jeszcze samodzielnie można sadzać dziecko np. pomiędzy swoimi udami, bokiem do siebie (zachowując kąt prosty między udami a tułowiem dziecka).  Początki rozszerzania diety to tylko krótkotrwałe podawanie pokarmów uzupełniających- podstawą nadal jest mleko. Więc do czasu, gdy posiłki będą zajmowały znacznie więcej czasu, dziecko z pewnością opanuje już siad na tyle dobrze, by utrzymać się w foteliku do karmienia.

—-

W terapii niemowląt, zwłaszcza metodą NDT-Bobath, mogą Państwo zetknąć się z sytuacją, gdy terapeuta pracuje z dzieckiem nawet od 3 miesiąca życia w pozycji siedzącej. Jest to pozycja tylko na czas terapii, a więc nie jest długotrwała. Jest to ułożenie nieraz niezbędne do uzyskania kontroli głowy i tułowia oraz prawidłowej pracy mięśni pomiędzy przednią, a tylną stroną ciała. Bez wyraźnego wskazania terapeuty nie wykonujemy takich ćwiczeń w domu!

Artykuł przygotowała Martyna Iwaniuk-Sawczuk
– fizjoterapeuta, terapeuta SI, Terapeuta NDT-Bobath

Więcej o rehabilitacji niemowląt można przeczytać TUTAJ

Zapraszamy do zapisów – nasi fizjoterapeuci pracują z dziećmi już od pierwszego dnia ich życia. Konsultują i wpierają rodziców nie tylko w razie trudności, ale także pomagają wypracować prawidłowe nawyki pielęgnacji maluszka.

psycholog

  • Tweet
Tagged under: fizjoterapia, niemowlęta, rehabilitacja niemowląt, terapia ndt-bobath

What you can read next

autyzm
Diagnoza dziecka w spektrum autyzmu
wkładki ortopedyczne
Wkładki ortopedyczne przy stopie płasko-koślawej – kiedy są potrzebne, a kiedy nie?
Dziecko rysuje
Dysleksja rozwojowa – co to jest i czym się objawia?

Wyszukaj

Najnowsze z bloga

  • Neuroflow Warszawa

    Neuroflow® – Aktywny trening słuchowy

    Interaktywny trening słuchowy dla dzieci i młod...
  • integracja bilateralna

    Integracja Bilateralna

    Integracja bilateralna to zdolność świadomego i...
  • psycholog

    Nowe grupy terapeutyczne/TUS dla dzieci i młodzieży w wieku 9-14 lat

    Spotkania w grupie pod okiem doświadczonego psy...
  • psycholog warszawa

    Warsztaty dla Rodziców Nastolatków

    Nie będą to spotkania teoretyczne/wykładowe, sp...
  • autyzm

    Diagnoza dziecka w spektrum autyzmu

    Trafna diagnoza może uchronić dziecko przed neg...

Kategorie bloga

  • Aktualności
  • Bez kategorii

PORADNIA KONWALIOWA

MENU

  • Oferta
  • Cennik
  • Zespół
  • Bezpłatna Terapia i Rehabilitacja
  • Konwaliowy Blog
  • Umów wizytę OnLine
  • Kontakt
  • O nas
  • Galeria
  • Praca
  • Wspieramy
  • Polityka prywatności

AKTUALNOŚCI

VIEW ALL
  • Neuroflow Warszawa

    Neuroflow® – Aktywny trening słuchowy

    5 kwietnia, 2023
  • integracja bilateralna

    Integracja Bilateralna

    28 marca, 2023
  • psycholog

    Nowe grupy terapeutyczne/TUS dla dzieci i młodzieży w wieku 9-14 lat

    28 stycznia, 2023
  • psycholog warszawa

    Warsztaty dla Rodziców Nastolatków

    26 stycznia, 2023

FORMULARZ KONTAKTOWY

Wyślij nam wiadomość

Copyright Poradnia Konwaliowa | Wykonanie: Goldkey
TOP