Czym jest dysleksja?
Trudności w uczeniu się dziecka mogą być spowodowane wieloma różnymi problemami. Dysleksja rozwojowa, czyli taka, która rozwija się we wczesnym dzieciństwie, jest właśnie jednym z nich. Zazwyczaj kojarzy się nam z nieprawidłową pisownią liter typu d-b. Jest to jednak znacznie głębszy problem. Dysleksja jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym zmianami struktury centralnego układu nerwowego w mózgu. Warto zaznaczyć, że dysleksja nie jest związana z inteligencją dziecka.
Dysleksja charakteryzuje się trudnościami w rozróżnianiu pojedynczych słów, co najczęściej odzwierciedla niewystarczające zdolności przetwarzania fonologicznego. Problemy z dekodowaniem pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku dziecka oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych. Ponadto, nie są one też wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju, ani zaburzeń sensorycznych.
Dysleksja manifestuje się rozmaitymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej. Często oprócz trudności w czytaniu pojawiają się kłopoty w opanowaniu poprawnej pisowni i samej czynności pisania.
Jakie są objawy ryzyka dysleksji?
Ryzyko dysleksji jest bardziej prawdopodobne u dzieci pochodzących z nieprawidłowo przebiegającej ciąży i trudnego porodu. Ryzyko jest również większe, gdy w najbliższej rodzinie są osoby z dysleksją. Dysleksję można także częściej zaobserwować u dzieci z dysharmonią w rozwoju psychomotorycznym.
Poniżej zaprezentowano tabelę z podziałem symptomów ryzyka dysleksji pod względem wieku dla dzieci do 5 roku życia:
Wiek niemowlęcy (0 – 1 lat)
- dziecko nie raczkuje lub mało raczkuje,
- gorzej utrzymuje równowagę w pozycji siedzącej i stojącej,
- utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia.
Wiek poniemowlęcy (2 – 3 lata)
- trudności z utrzymaniem równowagi, późna nauka chodzenia i biegania,
- dziecko jest mało zręczne manualnie (np. podczas mycia rąk, ubierania się, jedzenia łyżką, zapinania guzików), a także mało sprawne w zabawach manipulacyjnych (np. budowanie z klocków),
- w wieku 2 lat nie naśladuje rysowania linii,
- w wieku 2.5 lat nie potrafi naśladować kierunku poziomego i pionowego linii,
- w wieku 3 lat nie umie narysować koła,
- dziecko później wypowiada pierwsze słowa.
Wiek przedszkolny (3 – 5 lat)
- kłopoty z utrzymaniem równowagi,
- niezdarność w ruchach, dziecko źle funkcjonuje w zabawach ruchowych,
- ma trudności z zapinaniem małych guzików, sznurowaniem butów,
- ma trudności w budowaniu z klocków,
- nieprawidłowy chwyt ołówka, za mocne lub za słabe przyciskanie,
- w wieku 4 lat brak umiejętności rysowania kwadratu i krzyża,
- w wieku 5 lat brak umiejętności rysowania trójkąta i kwadratu opartego na kącie,
- ma trudności w składaniu obrazków pociętych na części, układaniu puzzli,
- dziecko ma trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów,
- trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek, a także nazw,
- używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa,
- opóźniony rozwój lateralizacji,
- z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki.
Powiązane problemy
Czasami dysleksja występuje w powiązaniu z innymi problemami, nie związanymi bezpośrednio z czytaniem i pisaniem. Zaliczamy do nich:
- Dyskalkulia, zaburzenie zdolności wykonywania działań arytmetycznych;
- Dyspraksja, czyli problemy z koordynacją fizyczną;
- Problemy z pamięcią krótko-terminową;
- Problemy z koncentracją;
- ADHD.
Jak diagnozować dysleksję?
Pierwsze badanie trudności szkolnych najlepiej przeprowadzić w szkole podstawowej. U dzieci z klas I-III diagnozuje się zagrożenie dysleksją, natomiast u dzieci z klas IV-VIII jest to badanie w kierunku dysleksji. Na badanie dziecko zgłaszają rodzice, nie jest wymagane skierowanie.
Poradnia Konwaliowa jest wpisana do Rejestru Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonych przez m.st. Warszawa pod nr 33P. Nasze opinie są honorowane przez szkoły i komisje egzaminacyjne.
Koszt jednego spotkania diagnostycznego w Poradni Konwaliowa to 120 zł / 60 min. Pełna diagnoza to 3-4 spotkania. Pisemna opinia zawierająca diagnozę i zalecenia wydawana po badaniu kosztuje 70 zł.
Bibliografia:
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, wyd. Harmonia, Gdańsk 2012 r.
Foto: Pixabay