poniedziałek – czwartek w godz. 8.00 – 21.00, piątek w godz. 8.00 – 20.00, sobota w godz. 8.00 – 14.00
  • O nas
  • Galeria
  • Praca
  • Wspieramy
  • Polityka prywatności

Poradnia KONWALIOWAPoradnia KONWALIOWA

  • Oferta
    • Dorośli
      • Pomoc psychologiczna – psycholog i psychoterapeuta
        • Terapia małżeństw / par
        • Techniki relaksacyjne
        • Terapia EMDR
        • Depresja
      • Psychiatra
        • Kiedy wybrać się do psychiatry?
      • Neurolog
      • EEG – Biofeedback
        • Filmy w terapii EEG Biofeedback
        • Dla kogo terapia metodą Biofeedback?
        • Jak to działa? Diagnostyka i treningi
        • Zaburzenie a fale mózgu
        • Przykładowe gry
        • Ciekawostki
      • Neurologopeda
    • Dzieci i młodzież
      • Neurolog dziecięcy
      • Gastrolog dziecięcy / Gastroenterolog
      • EEG – Biofeedback
        • Filmy w terapii EEG Biofeedback
        • Jak to działa? Diagnostyka i treningi
        • Dla kogo terapia metodą Biofeedback?
        • Zaburzenie a fale mózgu
        • Przykładowe gry
        • Ciekawostki
      • Integracja sensoryczna
        • Integracja sensoryczna- co to jest?
        • Diagnoza Procesów Integracji Sensorycznej
        • Terapia Integracji Sensorycznej
        • Czy Terapia Integracji Sensorycznej jest potrzebna Twojemu dziecku?
        • Przed pierwsza wizytą
        • Galeria – sala
      • Terapia ręki
      • Logopeda / Neurologopeda
        • Kiedy do logopedy?
        • Jak wygląda diagnoza logopedyczna?
        • Logopedyczna terapia niepłynności mowy
      • Psycholog Psychoterapeuta
        • Diagnoza i opiniowanie
        • Diagnoza testem PEP-R
      • Trening Słuchowy Johansena (IAS)
      • Terapia NDT-Bobath
      • Rehablitacja / Fizjoterapia
  • Cennik
    • Cennik: Dzieci i młodzież
    • Cennik: Dorośli
    • Cennik: EEG-Biofeedback
    • Cennik: Trening Słuchowy Johansena (IAS)
  • Zespół
  • Bezpłatna Terapia i Rehabilitacja
  • Konwaliowy Blog
  • Umów wizytę OnLine
  • Kontakt
REJESTRACJA
+48 792 66 22 66
  • Home
  • Konwaliowy Blog
  • Aktualności
  • Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC)
piątek, 02 października 2020 / Published in Aktualności, Bez kategorii

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC)

Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) jak wsparcie terapii logopedycznej

Komunikacja to jeden z najważniejszych czynników funkcjonowania człowieka, który wpływa na wszystkie aspekty naszego życia. Dzięki niej możemy przekazać drugiej osobie informacje dotyczące naszych potrzeb, myśli i emocji. Ale komunikacja nie musi być realizowana jedynie w formie werbalnej, czasami ścieżka rozwoju mowy nie przebiega tak, jak tego oczekujemy. Pierwsze słowa nie pojawiają się lub przyrost słownictwa jest za mały. AAC (wspomagające i alternatywne sposoby komunikacji) dają szansę na rozwinięcie zdolności porozumiewania się.

AAC- dla kogo?

Użytkownikiem AAC może być każda osoba, która ma problemy w zakresie ekspresji i/lub rozumienia mowy.

Mogą to być dzieci, u których rozwój mowy jest zaburzony. W takim przypadku wprowadza się gesty i/lub znaki graficzne, które pomagają dziecku w rozumieniu języka i coraz skuteczniejszym używaniem go, wspomagając tym samym proces nabywania mowy. Należy przy tym podkreślić, że znaki te są używane równocześnie z mową, aby wzmacniać komunikaty słowne, a nie zastępować ich. Komunikacja wspomagająca jest także pomocna w przypadku osób, które używają mowy, ale ich artykulacja jest niezrozumiała dla otoczenia. W takiej sytuacji AAC pełni rolę uzupełniającą mowę. Komunikacja alternatywna przeznaczona jest również dla osób, które nie mogą mówić lub nie używają mowy do komunikacji, często mając także problemy z rozumieniem mowy.

Konsekwencje braku wprowadzenia AAC

Gdy dziecko nie może nam powiedzieć czego chce i nie ma żadnych środków, które mogłyby mu w tym pomóc, czuje się złe, bezsilne i zrezygnowane. Jego potrzeby są niezrozumiałe, a rodzic musi odgadnąć o co chodzi, co często jest bezskuteczne. Prowadzi to do niechęci do dalszych prób komunikacji oraz frustracji, zarówno u dziecka jak i opiekuna. Dziecko staje się całkowicie zależne od decyzji innych, najczęściej najbliższych opiekunów. Może w nim narastać lęk separacyjny, co jest zrozumiałe, bo rodzic jest jedyną osobą, która może go zrozumieć. Nieuniknionym następstwem będzie występowanie u dziecka trudnych zachowań takich jak płacz, agresja i autoagresja, krzyk, uciekanie, chowanie się. Zachowania te staną się dla dziecka jedynym skutecznym sposobem na poczucie kontroli i wyrażania własnych potrzeb. Bez możliwości komunikowania się jesteśmy pozbawieni możliwości decydowania. Dziecko nie może zdecydować co chce robić, z kim i kiedy.

Dziecko niemówiące lub mówiące mało nie rozwija umiejętności językowych. Z czasem może to prowadzić do trudności z uczeniem się. Gdy mowa nie rozwija się bądź jej rozwój jest powolny, a dziecko nie ma możliwości korzystania z alternatywnego systemu językowego zaburzenia procesu uczenia pogłębiają się, prowadząc do obniżenia potencjału intelektualnego.

Kiedy terapia logopedyczna wymaga wsparcia AAC?

  • Gdy dziecko nie mówi lub jego słownik jest bardzo ubogi;
  • Gdy mowa dziecka jest niezrozumiała lub jest zrozumiała tylko dla najbliższych mu osób;
  • Gdy dziecko nie może zaspokoić swoich codziennych potrzeb komunikacyjnych;
  • Gdy dziecko z aktualnym sposobem komunikacji nie może uczestniczyć w sposób satysfakcjonujący w życiu społecznym;
  • Kiedy dziecko nie komunikuje się w sposób spontaniczny;
  • Gdy dziecko ma trudności ze zrozumieniem komunikatów innych osób;
  • Kiedy dziecko za pomocą mowy zgłasza jedynie podstawowe potrzeby.

Rodzaje komunikacji wspomagającej i alternatywnej

Nie ma jednej, uniwersalnej metody komunikacyjnej. Wybór sposobu komunikowania się zależy od indywidualnych cech danej osoby, takich jak funkcjonowanie poznawcze i ruchowe, umiejętności językowe, zachowanie.

Możemy wyróżnić trzy grupy metod komunikacyjnych w AAC:

  • Systemy znaków manualnych – systemy gestów pokazywanych za pomocą rąk –Program Rozwoju Komunikacji Makaton, Język migowy, Alfabet palcowy, Gesty naturalne
  • Systemy znaków graficznych – systemy znaków przedstawianych za pomocą obrazków, umownych symboli, zdjęć –symbole Blissa, PCS, Piktogramy, Mówik
  • Systemy znaków przestrzenno-dotykowych – klocki słowne Premacka, alfabet Lorma.

Wykorzystanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej jako wsparcie terapii logopedycznej może przynieść korzyści na wielu poziomach rozwoju. Stwórzmy dzieciom możliwości i dajmy im środki do wyrażania własnych potrzeb, myśli i emocji. I nie bójmy się AAC! O mitach wokół AAC słów kilka TUTAJ.

Autor: Dorota Drewnicka (neurologopeda) – umów wizytę

Źródło:

Kłoda-Leszczyńska M. ,, Czy AAC to „ostatnia deska ratunku”? O mitach i faktach związanych z wpływem komunikacji wspomagającej na rozwój mowy”, ,,Terapia specjalna dzieci i dorosłych” Nr 11, 2020.

Nosko-Goszczycka M. ,,AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów”, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2019, str. 19-30.

Foto: Pixabay

  • Tweet
Tagged under: aac, komunikacja, komunikacja alternatywna, komunikacja wspomagająca, logopedia, neurologopedia

What you can read next

trening umiejętności społecznych TUS
TUS – Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci 4-11 lat
zespół downa
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci z zespołem Downa
Rodzicu, nie bój się komunikacji wspomagającej!

Wyszukaj

Najnowsze z bloga

  • fitness-ball

    10 pomysłów na zabawy sensoryczne – SI w domu

    Przedstawiamy 10 wspaniałych pomysłów na zabawy...
  • zespół downa

    Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci z zespołem Downa

    Różnice w przebiegu rozwoju językowego uwidaczn...
  • mowa dziecka

    10+1 sposobów na wspieranie rozwoju mowy u Twojego dziecka

    Rodzice często pytają co mogą robić w domu aby ...
  • logopeda

    Terapia miofunkcjonalna – czyli co logopeda może zrobić z mięśniami?

    Problemy z artykulacją? Wady zgryzu? Zaburzone ...
  • Diagnoza osobowości. Czy wynik może nas zaskoczyć?

    Diagnoza osobowości - jak wygląda badanie i do ...

Kategorie bloga

  • Aktualności
  • Bez kategorii

PORADNIA KONWALIOWA

MENU

  • Oferta
  • Cennik
  • Zespół
  • Bezpłatna Terapia i Rehabilitacja
  • Konwaliowy Blog
  • Umów wizytę OnLine
  • Kontakt
  • O nas
  • Galeria
  • Praca
  • Wspieramy
  • Polityka prywatności

AKTUALNOŚCI

VIEW ALL
  • fitness-ball

    10 pomysłów na zabawy sensoryczne – SI w domu

    22 lutego, 2021
  • zespół downa

    Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci z zespołem Downa

    6 stycznia, 2021
  • mowa dziecka

    10+1 sposobów na wspieranie rozwoju mowy u Twojego dziecka

    20 grudnia, 2020
  • logopeda

    Terapia miofunkcjonalna – czyli co logopeda może zrobić z mięśniami?

    9 grudnia, 2020

FORMULARZ KONTAKTOWY

Wyślij nam wiadomość

Copyright Poradnia Konwaliowa | Wykonanie: Goldkey
TOP